Sistem Mengarut Bebankan Guru.




Sebelum ini kerajaan telah menguar-uarkan untuk menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi mengkaji bebanan tugas guru. Sejak tahun 2010 sehingga 2013, jawatankuasa ini masih belum mengemukakan apa-apa penyelesaian bagi isu ini.

Belum pun kerajaan mencari jalan penyelesaian untuk bebanan yang disebutkan sebelum ini, timbul pula bebanan-bebanan baru.

Akhir-akhir ini, guru-guru dibebani dengan pelbagai lagi kerja perkeranian secara online dan bukan online. Jika dulu guru hanya perlu mencatat markah pelajar dalam buku rekod, kini terpaksa menghadap komputer berjam lamanya untuk memasukkan pelbagai jenis data dalam pelbagai jenis perisian komputer seperti SAPS, SMM, APDM, SSDM, SSDM-A, SPPPBS, NILAM, dan lain-lain lagi.

Bayangkan bukan sahaja segala maklumat pelajar di bawah tanggungjawab kami untuk kami isi, malahan guru-guru juga telah menjadi pegawai kesihatan di sekolah. Kami jugalah yang menimbang berat pelajar dan mengira BMI untuk setiap pelajar, menganalisis dan merekodkannya pada setiap bulan.

Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, waktu tidur bukan lagi pukul 11 malam, tetapi pernah sampai pukul dua pagi saya menghadap komputer. Saya sentiasa tidur lewat untuk menyediakan dan menanda latihan dalam kapisiti yang begitu banyak setiap minggu sejak PBS dilaksanakan. Demam kami dibuatnya. Pernah pada satu hari seluruh badan saya sakit dan terpaksa mengambil "pain killer" supaya saya dapat turun bekerja hari berikutnya.

Saya tidak mampu menyiapkan kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, hantar untuk di-riso, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 110 orang pelajar bagi setiap 134 evidens (Matematik), 72 evidens (Sains) dan 36 evidens (PSK). Setiap evidens pula sekurang-kurangnya dua soalan.

Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan kesemua capaian evidens pelajar ke dalam sistem. (134 X 89 = 11926 data; 72 X 29 = 2088 data; 36 X 29 = 1044 data; Jumlah = 15058 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, kami terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan setiap helaian evidens untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya. Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi ‘internal error’, dikemas kini dan segala bagai yang menagguhkan kerja guru.

Bukan sahaja guru-guru merasai keperitan PBS, malahan pelajar apabila ditanya juga mengatakan, “Ruginya masuk tingkatan satu tahun ini (2012).” Mereka menunjukkan reaksi negatif apabila nampak sahaja kelibat guru. Malah ada juga yang meluahkan "Bosannya Cikgu, hari-hari buat PBS..." Setiap guru yang masuk selepas memberikan peneranga akan memberikan latihan sehingga ujian yang mereka hadapi dalam satu hari bertubi-tubi melebihi “input”. 

Di sekolah pula kami berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Kami bukanlah robot. Robot pun boleh rosak kalau terlalu digunakan dengan kerap. Dengan pelbagai tugasan ini, bilakah masanya untuk kami membuat persediaan untuk masuk mengajar dan menjadi pendidik yang efektif?

Bila ditanya tentang PBS dan keluar di kaca televisyen, segala komentar yang diberikan tampak positif, tetapi untuk mengetahui hakikat sebenar, turun dan lihatlah sendiri keadaan guru-guru di sekolah yang makin tertekan dengan situasi ini.

Kami rasa benar-benar diperbodohkan dengan Dialog: Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang disiarkan pada 20 Februari 2013 jam 10 malam di TV1 kerana seluruh guru yang melaksanakan PBS di Malaysia tahu situasi yang sebenar adalah sebaliknya.

Saya terfikir-fikir mengapakah kerajaan mengambil sistem PBS yang telah dimansuhkan oleh banyak negara maju? Mengapa kerajaan tidak mengkaji dengan mendalam sistem ini? Semasa menghadiri kursus PBS ini, peserta dimaklumkan bahawa PBS ini telah dikaji selama 5 tahun sebelum perlaksanaannya 2 tahun lalu. Namun keadaannya tidak seperti telah dikaji selama 5 tahun... 

Di negara maju PBS dilaksanakan kerana bilangan pelajar dalam setiap kelas adalah sedikit, guru dibantu oleh “teacher assistant” tambahan pula silibus pelajaran juga sangat sedikit dibandingkan dengan Malaysia dan di setiap kelas ada fasiliti yang lengkap. Tambahan pula, waktu mengajar minima guru (22 waktu seminggu) yang telah ditetapkan sekarang benar-benar tidak relevan dengan perlaksanaan PBS yang memerlukan guru meluangkan masa yang banyak untuk pengurusan dan pentadbiran PBS ini.

Saya sebagai rakyat Malaysia sedih dengan pembaziran secara besar-besaran dalam perbelanjaan yang dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Sekejap mahu aplikasi sistem PPSMI, sekejap mahu mansuhkan PPSMI. Mungkin 10 tahun akan datang, ini jugalah yang akan berlaku pada sistem PBS... Dimansuhkan secara berperingkat seperti PPSMI.

Apabila pimpinan sudah bertukar, sistem pun akan berubah...

Kasihanilah kami. Di manakah janji kerajaan ingin mengkaji bebanan tugas guru-guru? Sepertinya sekarang kerja guru makin bertambah pula... Tidak sedikit pun berkurangan...

Bukankah Falsafah Pendidikan Negara menekankan “berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta dapat menyumbang terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara”. Kami, guru-guru benar-benar perit dengan apa yang kami terpaksa kami lalui hari ini.

Jangan sudah terhantuk nanti baru terngadah, cukuplah dengan rekod kita (guru) menjadi antara warga paling ramai mengisi ruangan wad jiwa, marilah kita sama-sama berdoa agar bebanan yang menghempap di dada kita akan berkurangan apabila berakhirnya PRU 13 ini.

Sampai bilakah kita harus membuat begitu banyak kerja perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, aktiviti ko-kurikulum, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi yang begitu banyak sehingga tidak mampu disenaraikan satu-satu.

Kita dipaksa melakukan segalanya sedangkan kita bukanlah Aladdin dengan Lampu Ajaib. Kita hanya ada 24 jam sehari. Aladdin pun boleh lari bila tengok senarai tugas yang dicampakkan atas kepala kita. Kan? Hahaha...

Bersama-samalah kita agar pemimpin yang bakal mentadbir penggal seterusnya peka akan situasi guru-guru di Malaysia sekarang. Pada zaman ini, sepertinya kuantiti lebih penting daripada kualiti... Timbunan kerja yang banyak, sangat tidak membantu guru melaksanakan tugas sebagai pendidik dengan lebih efektif...


leave comments if you'd love to..x0x0

posted under |

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

    Like My Blog? Tweet 'bout It!~~^^v

    Follow Me on Twitter

    Ask Me Any Damn Thing

MusicMatters!

Search This Blog

My Honorables Guest

"step by step by ikeuchi aya......"

when my existence seems to disappear
i will look for the place where i can do the best i can
from now on, i'll deliberate slowly
i won't be impatient
i won't be greedy
i won't give up
because everyone takes things step by step...
get this widget here

Knocks On My Blog!


The Dearest Readers


Recent Comments