Emotionally drained...

Aku ingat nak kemaskini blog dalam Inggeris tapi bila aku fikir-fikir balik rasa macam payah je nak luahkan perasaan dalam BI nih... takut tak sampai pulak... Hari  ni aku nak cuba mengomplen lah!

Aku sudah menjadi guru selama setahun lebih... Sepanjang tempoh ini aku sangat banyak diduga oleh Allah dalam segala segi... Kalau Falsafah Pendidikan Kebangsaan ingin membenttuk pelajar yang seimbang dari segi Jasmani, Rohani, Emosi dan Interlektual, Allah pulak uji aku dari segi Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelktual... LENGKAP! Segala apa yang digariskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan tu sebenarnya untuk membantu guru mencapai matlamat pendidikan negara, tetapi sebenarnya itulah ujian dan dugaan yang harus guru tempuh. 

Ini cerita tahun lepas, kalau korang nak tahu belum sampai setahun aku mengajar, abang aku dah cakap muka aku dah makin tua! Mengajar tak sampai setahun dah macam orang tue?? Sebab tu aku ambil tindakan untuk turunkan amarah aku dalam membentuk manusia ni... Sekarang, tahun ini aku cuba menjadi guru yang sedikit sempoi... kalau tahun lepas, hampir hari-hari aku marah, menjerit, tengking, meninggikan suara, merotan, suruh budak berdiri, ... Sebab? Supaya manusia ni buat PBS dengan betul-betul...buat kerja dengan elok...latihan kemas... tulisan boleh dibaca... mungkin sebab tu aku dah nampak sedikit tua... 

Tahun ni, aku ambil keputusan untuk mengurangkan marah-marah aku ni... Aku ambil keputusan untuk mengambil tindakan dengan lebih "mesra alam"... tahun ni aku jarang bawa rotan masuk ke kelas... aku guna kata-kata manis, tangan dan kaki sikit-sikit ... cubit telinga... pulas telinga... tarik "side burn"... ketuk kepala... cucuk kepala guna pen..kalau dah parah sangat, baru rotan... 

Aku ingat keputusan aku untuk menjadi guru "mesra alam" ni memberikan kesan yang positif TETAPI...hmmm...

Ya, memang ada kesan positif daripada tindakan "mesra alam" aku ni... aku lebih rapat dengan budak-budak... Budak-budak lebih suka berkongsi masalah mereka dengan aku... kadang-kadang tu boleh tau cerita-cerita panas dari diorang..hahah! boleh bergurau senda pulak dalam kelas... tapi? Itu je lah!! kadang-kadang tu mereka tak hormat kite pulak... malah ada yang berani menaggil aku dengan nama pertama aku! dah takde "Cekgu" dah kat depan nama aku... Aku rase diorang lupa yang kita ni cekgu dia kot... Masalah jugak kan?... bagi spesies yang macam ni, aku sepak tulang belikat dia dengan kasut Alein Delon aku tuh... Padan muke terhencot-hencot...Tapi spesies ni tak ramai... sorang dua je... yang ramai nye spesies yang tak dengar cakap... Mungkin pada diorang cekgu yang baek ni alaaaa.... takpe... takdenye die marah... paling-paling pun kene ceramah je... Ya! untuk enam bulan pertama ni, aku memainkan watak cekgu baek seperti yang selalu dimainkan dalam televisyen kat Malaysia nih! kalo cerita dalam tv pasal cekgu kan semua bebudak nye dengar cakap... cekgu nye pulak marah, lemah lembut je... bagi nasihat sikit...terus bebudak insaf kan? ITU DALAM TV!! Aku dah tak berapa nak menengking... tak berapa nak meninggikan suara... kalau dah marah tu, aku tarik nafas... kadang-kadang duduk sekejap... Beristighfar... Aku punye lah mengharap bebudak nye akan balas dengan sikap dan perangai yang baek jugak... TETAPI... SUBHANALLAH....

Haah... kite semua kan dah belajar... suasana di dalam kelas hendaklah selesa dan nyaman untuk belajar... suasana di sini bukan setakat dinding yang ditampal dengan segala macam gambar... bukan setakat papan notis belakang kelas yang dihias lip lap lip lap sampai dah macam pelamin dah! Guru juga menyediakan suasana yang riang dan ringan... supaya pelajar lebih senang dan bersemangat untuk belajar... aku pun kadang-kadang bergurau laaa dengan bebudak ni... sebut nama boifren girlfren diorang... bagi hukuman yang tidak memudaratkan kesihatan emosi...kadang-kadang aku bagi signal tangan ala-ala mencubit macam tu, diorang pandai berhenti sendiri... Itu hikmah mengajar teknik "mesra alam" ni...

Keburukannya nye pulak... yang ni bahagian yang aku paling tak minat... Ade diantara bebudak ni tak tahu bila masa nak bergurau bila masa nak serius... kadang-kadang tu bile kite serius diorang main-main... tengah kite bertegang urat menjelaskan konsep matematik kat depan tuh, diorang boleh bertepuk tampar dengan kawan duduk sebelah... ade pulak berbaling-baling kertas kononnyer berchatting... pastu bile aku ambil kertas tu... ingatkan bincang hal-hal penting sampai tak nak bercakap... rupe-rupenye nak bagi pesan kat kawan dia ni suruh ambil sos lebih kat kantin nanti!!! sungguh mengecewakan...

Tadi, salah seorang manusia nih sudah berani menjawab dengan nada yang sungguh mencabar kreadibiliti kita sebagai seorang guru... sebelum ni aku tak kesah sangat bebudak ni menjawab sebab intonasi diorang menjawab masih lagi dalam nada gurauan... aku marah budak bukan marah beremosi, aku bagi nasihat... sindir-sindir... kalau korang dah besar nanti bla bla bla... pas tu diorang jawab la dengan nada bergurau... yang ni aku tak kesah...diorang jawab macam mane pun, aku tetap akan buatkan diorang ni senyap! hahaha!

Tapi, nak dijadikan cerita... seorang manusia ni tadi buat hal... tengah elok-elok aku suruh jawab soalan PBS PSK, dua orang minah ni dok main-main bulu mata... sorang sapu bulu mata sorang... sorang sapu bulu mata sorang... aku pun tegor la... minah A dan minah B... buat ape tu? berasmara dana ke? si minah A ni sengih kat aku pas tu duduk... yang ni ok..baek.. si minah B ni pulak tak puas hati... dia pun jawablah dengan nada tak puas hati... "SEBOK!" dia balas kat aku... aku pun balas balek la... kamu sekarang ni dah semakin kurang hajar eh!.. dia jeling pulakkkk.... ni memang betul-betul mencabar nih! aku pun angkat terus pergi tempat budak tu, aku tolak kepala dia kuat-kuat... Engko ni sekarang dah berani nak kurang hajar eh! dan bla bla bla... banyak la aku luah pasal minah B tuh... aku lupe dah... tapi tolaknye sekali jer la.... kalo tolak banyak kali kang tanggal pulak kepala minah tu... tak passal-pasal masuk Buletin Utama..... Tapi, disebabkan dia, satu kelas dah macam takut-takut dengan aku... ade tu tak bercakap langsung... dudukkk je jawab PBS... yang dah biasa tu plak berani la tanya-tanya soalan... yang ni aku jawab baekla kan sebab diorang ni tak mencari masalah dengan aku...

Kesah aku meletup macam ni dah dalam 2 3 kali jugak dah tahun ni... meletup nye pulak bukan pasal budak tak siap kerja rumah... kalo tak siap kerja rumah memang aku rotan ar... Tiada maaf bagimu! aku mengamuk sebab bebudak dah mule kurang hajar... suruh tuck in baju... melawan... suruh buang makanan di dalam mulut... melawan balek.... suruh atur tali leher elok-elok... melawan balek... ini lah! kite penat sampai bebiu h mulut menegur tapi bebudak nye langsung tak nak dengar cakap... kenape? hmmm... no komen lah! ini masalah dalaman sekolah.... tak elok diceritakan kat sini... nanti orang cakap kite mengaibkan sekolah sendiri pulak kan...

OK lah! untuk hari ni takat ni je kot... aku terpaksa jugak luahkan sebab kalau tidak dada aku ni rase macam berat je... nak bernafas pun rase tersekat-sekat...

Alhamdulillah, lepas bercerita dengan kawan tadi ade sikit rase lega ni haa....

Hmm... ini lah generasi yang tidak takut guru nih... cekgu pulak kena kawal dan kene perhati manjang... kite komplen sket, katenye tak bersyukur sebab dapat gaji besar... Kite buat baik takde lak diorang nampak tapi kalo silap sikit, yang baik tu terus dilupe... yang buruk itu lah dijadikannye alat untuk memfamouskan kite.........

Baekla...apa yang baek itu datangnye daripada Allah... segala yang lemah itu adalah kesilapan saye sebagai hambanye....

Wallahu a'laam....

leave comments if you'd love to..x0x0

posted under |

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

    Like My Blog? Tweet 'bout It!~~^^v

    There was an error in this gadget

    Follow Me on Twitter

    Ask Me Any Damn Thing

MusicMatters!

Search This Blog

My Honorables Guest

"step by step by ikeuchi aya......"

when my existence seems to disappear
i will look for the place where i can do the best i can
from now on, i'll deliberate slowly
i won't be impatient
i won't be greedy
i won't give up
because everyone takes things step by step...
get this widget here

Knocks On My Blog!


Loading...

The Dearest Readers


Recent Comments