Surat kepada Ibu Bapa...

Kepada : Ibu Bapa

Ke hadapan Tuan/Puan,

Kami telah mendapat banyak aduan di dalam menyuarat PIBG tentang bagaimana kami mendidik anak tuan/puan. Terlebih dahulu kami memohon maaf atas pemasalahan yang timbul. Walaubagaimanapun, kamu sebagai guru mempunyai batas-batas kuasa yang kamu akan suluhkan kepada tuan/puan.

Kami bukan ibu bapa. Kami adalah ahli akademik. Kami mempunyai set tanggungjawab, dan didikan peribadi bukanlah sebahagian dari tanggungjawab kami. Kami bertanggungjawab menunjukkan peribadi elok sebagai contoh, tapi tugas mengajar adab merupakan tanggungjawab tuan/puan. Bagaimana perangai mereka di rumah, jika menjadi kurang ajar, sama sekali bukan salah kami.

Terkadang kami terkejut ketika melihat tingkah laku anak anda ketika hadir mengambil kad repot. Anak tuan/puan yang hyperaktif di sekolah sungguh senyap di depan tuan/puan. Adakah tuan kenal anak tuan sebetulnya? Tahukah tuan/puan anak puan yang hadir ke sekolah bukanlah anak tuan/puan yang tuan/puan kenali di rumah?

Dan apabila hukuman dijalankan, apakah hak tuan/puan untuk mengatakan "saya kenal anak saya. dia bukan macam tu." di hadapan kami? Anda tiada di sekolah, dan anda sebenarnya tidak mengenal anak sendiri. Anak anda selesa di sekolah bersama kawan-kawan sehingga berasa selesa untuk berbuat salah dan kami hukumkan. Nampak benar dia tak berasa selesa untuk membuat salah di depan anda kerana tuan/puan mungkin sekali bukan spesis manusia membina, tapi menjatuhkan.

Peraturan sekolah diciptakan bersebab. Dan sebetulnya, memang hukuman diciptakan untuk menyakitkan, memalukan, dan menyusahkan.

Adalah tanggungjawab ibu bapa untuk mengajar sakit yang tidak seberapa itu adalah lumrah dunia, malu itu seharusnya bertempat, dan yang menyusahkan itu selalunya benda yang perlukan usaha. Atau benda-benda yang sewaktu dengannya. Itu tanggungjawab anda, jangan lepaskan itu semua pada kami. Adakah benda asas seperti ini pun perlu kami ajari?

Kami di sekolah sebagai HANYA GURU. Tapi hakikatnya, kami tahu terlampau banyak mengenai keluarga murid. Jika tuan/puan sangkakan apa yang berlaku di rumah hanya tinggal di rumah, tuan/puan silap. Kami guru yang terdidik, melihat pada pelakuan, banyak benda yang kami tahu. Itu tidak termasuk apa yang diberitahu.

Anak-anak tuan/puan akan cuba untuk menjadi apa yang mereka tidak boleh jadi di depan tuan/puan. Tuan/puan merupakan kuasa autoriti terbesar buat mereka. Jadi apa yang mereka buat di sekolah adalah cermin untuk apa yang berlaku/tidak berlaku di rumah.

Jika anda mahukan kami mendidik dengan sepatutnya, kami perlu kuasa autoriti yang lebih besar. Kalau kerana hanya satu garisan dari sebatan rotan menyebabkan kami dipenjarakan, ketahuilah oleh tuan/puan yang kami sebenarnya langsung tak mahu bersangkut paut dengan kehidupan anak tuan/puan, apatah lagi isu rumah tangga tuan/puan.

Hanya kerana anak tuan tak pernah mengadu mereka terbuat kesilapan, jangan menyangka anak tuan/puan sangat baik. Anak yang bijak/pandai selalu eksperimen dan selalu berbuat silap, dan mereka tidak mahu imej buruk atau keburukan mereka sampai kepada tuan/puan jadi mereka berahsia. Adalah terpulang kepada ibu bapa sama ada anak mereka berahsia atau tidak.

Nasihat kami untuk tuan/puan :

Setiap anak melaku kesilapan. Jangan berdiri lantang untuk mereka dengan melampau. Mereka harus diajar erti tanggungjawab, dan bertanggungjawab bagi setiap tingkah laku. Kami tak perlukan anda untuk berdiri bagi pihak anak anda hanya kerana anak anda menumbuk seorang kanak-kanak lain. Itu sebahagian dari proses pemantapan fizikan dan mental. Menyekat pengalaman bermaksud anda menyekat kebolehan otak anak anda berkembang.

Mendidik kanak-kanak itu tidak susah. Tapi yang menyusahkan selalunya ibu bapa. Kerana mereka selalu ingin menyelesaikan masalah anak-anak bagi pihak mereka, menolak hak mereka mempunyai autoriti yang sepatutnya. Akhirnya mereka cuma boneka yang diberi skrip. Mereka bukan lagi makhluk tuhan yang diberi kehidupan.

Kami tahu apa beza seorang murid tingkatan tiga mampu buat dan seorang pelajar jurusan kejuruteraan mampu buat. Jangan buat kerja sekolah mereka untuk mereka. Mereka perlu berbuat silap untuk belajar. Jika anda menjadikan mereka sedemikian bodoh, jangan salahkan kami semasa datang ambil kad repot.

Jika seorang pelajar dihantar kepada kami kerana kesalahan tingkah laku, kami tidak akan menghukum mereka serta merta. Kami akan memberi masa mereka bersendiri memikirkan apa yang baru mereka lakukan, dan memberi respon bergantung pada respon mereka setelah mereka lebih tenang dan setelah mereka mempunyai masa berfikir. Mungkin tuan/puan juga boleh cuba cara yang sama. Mungkin tuan/puan sendiri lupa zaman tuan/puan kanak-kanak kerana tuan/puan kini sudah dewasa, betapa gementarnya kanak-kanak yang berbuat silap.

Ekonomi yang teruk masa kini menyebabkan ramai ibu bapa bekerja lewat masa dan mempunyai masa yang sedikit untuk memahami atau bersama anak mereka. Menyangka anda boleh menebus kesalahan dengan berdiri bagi pihak mereka di depan guru adalah tindakan yang salah.

Jika anda mahukan proses pendidikan ini bersifat dua-hala, bersikap adillah dengan kami.

Atau jika tidak, abaikan sahaja kewujudan kami dalam proses pemanusiaan. Kerana kami sendiri mempunyai hal sendiri untuk dijaga dari menjaga anak orang.

Yang Benar,
Guru.



Dipetik dari luahan seorang guru...


leave comments if you'd love to..x0x0

posted under | 0 Comments

Emotionally drained...

Aku ingat nak kemaskini blog dalam Inggeris tapi bila aku fikir-fikir balik rasa macam payah je nak luahkan perasaan dalam BI nih... takut tak sampai pulak... Hari  ni aku nak cuba mengomplen lah!

Aku sudah menjadi guru selama setahun lebih... Sepanjang tempoh ini aku sangat banyak diduga oleh Allah dalam segala segi... Kalau Falsafah Pendidikan Kebangsaan ingin membenttuk pelajar yang seimbang dari segi Jasmani, Rohani, Emosi dan Interlektual, Allah pulak uji aku dari segi Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelktual... LENGKAP! Segala apa yang digariskan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan tu sebenarnya untuk membantu guru mencapai matlamat pendidikan negara, tetapi sebenarnya itulah ujian dan dugaan yang harus guru tempuh. 

Ini cerita tahun lepas, kalau korang nak tahu belum sampai setahun aku mengajar, abang aku dah cakap muka aku dah makin tua! Mengajar tak sampai setahun dah macam orang tue?? Sebab tu aku ambil tindakan untuk turunkan amarah aku dalam membentuk manusia ni... Sekarang, tahun ini aku cuba menjadi guru yang sedikit sempoi... kalau tahun lepas, hampir hari-hari aku marah, menjerit, tengking, meninggikan suara, merotan, suruh budak berdiri, ... Sebab? Supaya manusia ni buat PBS dengan betul-betul...buat kerja dengan elok...latihan kemas... tulisan boleh dibaca... mungkin sebab tu aku dah nampak sedikit tua... 

Tahun ni, aku ambil keputusan untuk mengurangkan marah-marah aku ni... Aku ambil keputusan untuk mengambil tindakan dengan lebih "mesra alam"... tahun ni aku jarang bawa rotan masuk ke kelas... aku guna kata-kata manis, tangan dan kaki sikit-sikit ... cubit telinga... pulas telinga... tarik "side burn"... ketuk kepala... cucuk kepala guna pen..kalau dah parah sangat, baru rotan... 

Aku ingat keputusan aku untuk menjadi guru "mesra alam" ni memberikan kesan yang positif TETAPI...hmmm...

Ya, memang ada kesan positif daripada tindakan "mesra alam" aku ni... aku lebih rapat dengan budak-budak... Budak-budak lebih suka berkongsi masalah mereka dengan aku... kadang-kadang tu boleh tau cerita-cerita panas dari diorang..hahah! boleh bergurau senda pulak dalam kelas... tapi? Itu je lah!! kadang-kadang tu mereka tak hormat kite pulak... malah ada yang berani menaggil aku dengan nama pertama aku! dah takde "Cekgu" dah kat depan nama aku... Aku rase diorang lupa yang kita ni cekgu dia kot... Masalah jugak kan?... bagi spesies yang macam ni, aku sepak tulang belikat dia dengan kasut Alein Delon aku tuh... Padan muke terhencot-hencot...Tapi spesies ni tak ramai... sorang dua je... yang ramai nye spesies yang tak dengar cakap... Mungkin pada diorang cekgu yang baek ni alaaaa.... takpe... takdenye die marah... paling-paling pun kene ceramah je... Ya! untuk enam bulan pertama ni, aku memainkan watak cekgu baek seperti yang selalu dimainkan dalam televisyen kat Malaysia nih! kalo cerita dalam tv pasal cekgu kan semua bebudak nye dengar cakap... cekgu nye pulak marah, lemah lembut je... bagi nasihat sikit...terus bebudak insaf kan? ITU DALAM TV!! Aku dah tak berapa nak menengking... tak berapa nak meninggikan suara... kalau dah marah tu, aku tarik nafas... kadang-kadang duduk sekejap... Beristighfar... Aku punye lah mengharap bebudak nye akan balas dengan sikap dan perangai yang baek jugak... TETAPI... SUBHANALLAH....

Haah... kite semua kan dah belajar... suasana di dalam kelas hendaklah selesa dan nyaman untuk belajar... suasana di sini bukan setakat dinding yang ditampal dengan segala macam gambar... bukan setakat papan notis belakang kelas yang dihias lip lap lip lap sampai dah macam pelamin dah! Guru juga menyediakan suasana yang riang dan ringan... supaya pelajar lebih senang dan bersemangat untuk belajar... aku pun kadang-kadang bergurau laaa dengan bebudak ni... sebut nama boifren girlfren diorang... bagi hukuman yang tidak memudaratkan kesihatan emosi...kadang-kadang aku bagi signal tangan ala-ala mencubit macam tu, diorang pandai berhenti sendiri... Itu hikmah mengajar teknik "mesra alam" ni...

Keburukannya nye pulak... yang ni bahagian yang aku paling tak minat... Ade diantara bebudak ni tak tahu bila masa nak bergurau bila masa nak serius... kadang-kadang tu bile kite serius diorang main-main... tengah kite bertegang urat menjelaskan konsep matematik kat depan tuh, diorang boleh bertepuk tampar dengan kawan duduk sebelah... ade pulak berbaling-baling kertas kononnyer berchatting... pastu bile aku ambil kertas tu... ingatkan bincang hal-hal penting sampai tak nak bercakap... rupe-rupenye nak bagi pesan kat kawan dia ni suruh ambil sos lebih kat kantin nanti!!! sungguh mengecewakan...

Tadi, salah seorang manusia nih sudah berani menjawab dengan nada yang sungguh mencabar kreadibiliti kita sebagai seorang guru... sebelum ni aku tak kesah sangat bebudak ni menjawab sebab intonasi diorang menjawab masih lagi dalam nada gurauan... aku marah budak bukan marah beremosi, aku bagi nasihat... sindir-sindir... kalau korang dah besar nanti bla bla bla... pas tu diorang jawab la dengan nada bergurau... yang ni aku tak kesah...diorang jawab macam mane pun, aku tetap akan buatkan diorang ni senyap! hahaha!

Tapi, nak dijadikan cerita... seorang manusia ni tadi buat hal... tengah elok-elok aku suruh jawab soalan PBS PSK, dua orang minah ni dok main-main bulu mata... sorang sapu bulu mata sorang... sorang sapu bulu mata sorang... aku pun tegor la... minah A dan minah B... buat ape tu? berasmara dana ke? si minah A ni sengih kat aku pas tu duduk... yang ni ok..baek.. si minah B ni pulak tak puas hati... dia pun jawablah dengan nada tak puas hati... "SEBOK!" dia balas kat aku... aku pun balas balek la... kamu sekarang ni dah semakin kurang hajar eh!.. dia jeling pulakkkk.... ni memang betul-betul mencabar nih! aku pun angkat terus pergi tempat budak tu, aku tolak kepala dia kuat-kuat... Engko ni sekarang dah berani nak kurang hajar eh! dan bla bla bla... banyak la aku luah pasal minah B tuh... aku lupe dah... tapi tolaknye sekali jer la.... kalo tolak banyak kali kang tanggal pulak kepala minah tu... tak passal-pasal masuk Buletin Utama..... Tapi, disebabkan dia, satu kelas dah macam takut-takut dengan aku... ade tu tak bercakap langsung... dudukkk je jawab PBS... yang dah biasa tu plak berani la tanya-tanya soalan... yang ni aku jawab baekla kan sebab diorang ni tak mencari masalah dengan aku...

Kesah aku meletup macam ni dah dalam 2 3 kali jugak dah tahun ni... meletup nye pulak bukan pasal budak tak siap kerja rumah... kalo tak siap kerja rumah memang aku rotan ar... Tiada maaf bagimu! aku mengamuk sebab bebudak dah mule kurang hajar... suruh tuck in baju... melawan... suruh buang makanan di dalam mulut... melawan balek.... suruh atur tali leher elok-elok... melawan balek... ini lah! kite penat sampai bebiu h mulut menegur tapi bebudak nye langsung tak nak dengar cakap... kenape? hmmm... no komen lah! ini masalah dalaman sekolah.... tak elok diceritakan kat sini... nanti orang cakap kite mengaibkan sekolah sendiri pulak kan...

OK lah! untuk hari ni takat ni je kot... aku terpaksa jugak luahkan sebab kalau tidak dada aku ni rase macam berat je... nak bernafas pun rase tersekat-sekat...

Alhamdulillah, lepas bercerita dengan kawan tadi ade sikit rase lega ni haa....

Hmm... ini lah generasi yang tidak takut guru nih... cekgu pulak kena kawal dan kene perhati manjang... kite komplen sket, katenye tak bersyukur sebab dapat gaji besar... Kite buat baik takde lak diorang nampak tapi kalo silap sikit, yang baik tu terus dilupe... yang buruk itu lah dijadikannye alat untuk memfamouskan kite.........

Baekla...apa yang baek itu datangnye daripada Allah... segala yang lemah itu adalah kesilapan saye sebagai hambanye....

Wallahu a'laam....

leave comments if you'd love to..x0x0

posted under | 0 Comments

Setahun sudah...


23 Mei...

Tarikh ini adalah tarikh keramat di dalam hidupku…pada tarikh inilah rasminya aku merupakan seorang pendidik. Maksudku, dilantik secara hitam dan putih…

Namun, ramai yang mengenaliku mengetahui yang aku di sini bermula sejak 30 Januari 2012 lalu, sebagai Guru Interim. Aku diperkenalkan secara rasmi kepada hampir seluruh warga SMK Datuk Patinggi Kedit, Betong pada keesokan harinya. Ketika itu, kami dikehendaki menyampaikan sepatah dua kata. Aku ingat lagi nasihatku di atas pentas itu..

“Jika kita ingin dihormati, kita hendaklah menghormati”.

Dari dulu lagi aku berpegang kepada kata-kata ini kerana aku percaya akan hukum karma. Aku percaya pada kitaran hidup yang kita tidak senantiasa berada di atas, kedang kala Tuhan mahu kita merasa kesukaran supaya kita lebih bersyukur kepada kesenangan dan lebih erat dengan-Nya.

Lebih setahun di sini, pelbagai rintangan dan dugaan aku hadapi. Memang benar kata Hijjaz, 

"Hidup tidak selalunya indah, 
langit tak selalu cerah, 
suram malam tak berbintang, 
inilah lukisan alam”…

Menjadi seorang pendidik ini benar-benar mengajarku untuk lebih bersedia akan apa sahaja yang bakal ditempuh. Tidak semua yang dijangka akan terlaksana dengan sempurnanya. Pelajar-pelajar inilah yang mengajar aku susah senang menjadi pendidik yang berjaya.

Mereka…
mengajar aku erti tanggungjawab,
mengajar aku erti sabar,
mengajar aku erti tabah,
mengajar aku erti kesungguhan,
juga mengajar aku erti kasih dan erti sayang.

Baru sekarang aku faham semua yang telah dilalui oleh kedua ibu bapaku dalam usaha mereka menjadikan aku seorang insan berjaya.

Di dalam teguran, terselit kasih sayang...
Segala apa larangan diberikan dengan iktibar,
segala apa nasihat diberikan dengan penuh rasa kasih dan sayang.

Kita senantiasa melihat mereka senyum dan ketawa, tetapi kita tidak tahu bila ketika mereka menangis sendirian di kamar tidur memikirkan hal kita, mungkin juga sedang merindukan hilai tawa anaknya. Tidak mengapa, kita juga merindukan mereka tiap masa…

Setahun di sini, aku memegang banyak tugas dan tanggungjawab yang kukira dahulunya bukanlah satu tnaggungjawab yang harus dipikul oleh seorang guru. Namun, tidak semua tahu yang semua itu sebenanrnya tugas dan tanggungjawab kami sebagai guru.

Aku pernah menjadi akauntan,
aku pernah menjadi doktor,
aku pernah menjadi hakim,
aku pernah menjadi kerani,
aku pernah menjadi penyanyi,
aku pernah menjadi pemandu,
aku pernah menjadi tukang cuci,
aku pernah menjadi tukang cat,
aku pernah menjadi tukang kayu,
aku pernah menjadi pengawal keselamatan,
aku pernah menjadi jurujual,
yang bahagianya...
aku juga pernah menjadi seorang abang, bapa dan keluarga.

Hidup sebagai seorang guru ini terkadang ada pahitnya dan terkadang ada terasa manisnya. Semuanya aku telan dengan berani dan tabah kerana aku yakin inilah caranya Tuhan membantu hamba-Nya ke jalan yang lebih diredhai.

Silapku di mana pun aku tidak tahu… segala teori pengajaran yang telah aku pelajari dulu aku mula curigai kebenarannya. Ramai di antara tokoh-tokoh pendidikan menggalakkan agar seseorang guru itu haruslah seorang yang pengasih dan penyayang. Tambah lagi, sekarang adanya Program Guru Penyayang, ini kerana kujangka ada yang percaya bahawa guru yang penyayang ini mampu melahirkan modal insan yang berkeinginan untuk belajar dan berjaya.

Namun, pelajar ini mempunyai kefahaman yang berbeza. Pada mereka seseorang guru itu dikira penyayang sekiranya mereka tidak meninggikan suara, tidak mendenda, tidak menegur kesalahan dan tidak memberikan kerja rumah kepada mereka. Anak-anak sekalian, jika anda ingin tahu…

Marah itu tandanya sayang…
Andai kami tidak meninggikan suara, 
sampai bila-bilapun kamu akan meneruskan kesilapan yang sama…
Andai kami tidak mendenda, 
sampai bila-bilapun kamu tidak akan kenal erti keinsafan…
Andai kami tidak menegur kesalahan, 
sampai bila-bilapun kamu akan berada di jalan yang salah…
Andai kami tidak memberikan kerja rumah, 
sampai bila-bilapun kamu akan terus lemah…

Segala yang tidak disengaja itu biasa,
Tandanya kami insan biasa…

Mengeluh dan menghela itu biasa,
Tandanya kami insan biasa…

Penat dan lelah itu biasa,
Tandanya kami insan biasa…

Namun, ikhlas itu senantiasa,
Tandanya kami insan luar biasa…

Bukan maksudku untuk meninggi diri, juga bukan membangga diri… sejak aku menjadi seorang pendidik, aku kian matang dalam membuat keputusan, dalam mengetuai rundingan, dalam mendapat kata sepakat. Guru ini luas sekali ilmunya… ingat lagikah anda akan seorang bekas anak murid yang menafikan ilmu bekas gurunya? Kononya dia sekarang seorang jurutera, ilmunya semakin berkembangluahnya, ilmu seorang guru itu terhad… tidak berkembang… dia bangga kerana mampu mengawal mesin jentera kilang yang besar. Tetapi dia tidak tahu, betapa perih dan pedih gurunya dahulu melayan karenahnya, membentuk sahsiahnya, dan memandunya ke arah kejayaan... langsung tidak dikenangnya... anak didik sekalian, ingatlah…

“Benih yang  baik, kalau dibuang ke laut menjadi pulau, kalau dibuang ke darat menjadi gunung”

Itulah guru. Itulah pendidik. Itulah aku.



leave comments if you'd love to..x0x0

posted under | 0 Comments

Discipline problem at its peak.


 As the bell rang, I went to the class as usual. As always, any students I bumped on my way to my class, I will order them to go back to the class and ask my permission properly and obtained the permission pass from me. I know that it’s my responsibility if anything happen to them during my teaching period.

But, today, (10th April 2013) it worsen. On my way to the class, I saw four students on their way to the toilet and I raised my bamboo can to order them to go back but, they just ignored my order and walk away, to the toilet! And then, I bumped with three students wanted to go to the dining hall to drink and I order them to go back to the class first to get permission pass. I never expect the word “cibai” came out of this one kid’s mouth! He was like whispering the word, but I heard it very clearly! I don’t want to yell at the kid out in the public so I just let it go. So, I forgave him.

I thought that was it. But, when I arrived at the door, more than a half of the male students in class went missing! I asked, “Where did everybody go?” An honest student replied, “They went out teacher”...”Where to?”... “I don’t know teacher, maybe to the toilet”.

So I stand at teacher’s desk and roam the class to identify every one of them. While I do so, I looked out the door and saw two girls walking across the class. They noticed me and I thought they would run to the class apologising, yet, they smile and laugh together and continue walking to the toilet!
One rude kid I can handle it... but, three consecutive incidents of rudeness in less than 5 minutes?! No human can handle it! I was ready to forgive but, these two girls really bring up my blood pressure. At that time, I literally can hear my heart beating in my ears... So I wait... After almost 10 minutes, still no one was coming! So I took my books and walk away.

That was not it, I thought someone will come to the staff room and apologising or at least call me back to the class. Guess what? NONE came to me! Not even the class monitor!!! None!

This is rude! Rude! Rude! I never saw this level of rudeness coming out of children! This is madness!

Oh My Allah! What has happened to these kids?! Don’t they have any respect to their teachers at all?! What are us teachers to them?! Do they think that we are just tool paid by the government to teach them?!

We are not just a teacher, we are educators! There are huge difference between a teacher and an educator! I don’t want to look like a fool standing at the front educating kids about manners all the time! There are times when we need to nag about manners but these kids are fourteen! They are all able to think rationally now. Such simple manners like asking permission is a very basic rule of humanity.

Asking teacher’s permission to the toilet was taught since before these kids knew how to talk properly! Taught ince they were 5! Why they never learned?! Again, I never witness this sort of behaviour before...

Dear fellow citizens nowadays workloads is not just one challenge we face as teachers. Kids are even far worse than mounting workloads. The workloads can be completed in time but kids? They keep changing! Too many variables to take note! If we change this, that will be affected and if we change that, this will be affected.

Dear students, please be a wise human... 


leave comments if you'd love to..x0x0

posted under | 0 Comments

Sistem Mengarut Bebankan Guru.




Sebelum ini kerajaan telah menguar-uarkan untuk menubuhkan satu jawatankuasa khas bagi mengkaji bebanan tugas guru. Sejak tahun 2010 sehingga 2013, jawatankuasa ini masih belum mengemukakan apa-apa penyelesaian bagi isu ini.

Belum pun kerajaan mencari jalan penyelesaian untuk bebanan yang disebutkan sebelum ini, timbul pula bebanan-bebanan baru.

Akhir-akhir ini, guru-guru dibebani dengan pelbagai lagi kerja perkeranian secara online dan bukan online. Jika dulu guru hanya perlu mencatat markah pelajar dalam buku rekod, kini terpaksa menghadap komputer berjam lamanya untuk memasukkan pelbagai jenis data dalam pelbagai jenis perisian komputer seperti SAPS, SMM, APDM, SSDM, SSDM-A, SPPPBS, NILAM, dan lain-lain lagi.

Bayangkan bukan sahaja segala maklumat pelajar di bawah tanggungjawab kami untuk kami isi, malahan guru-guru juga telah menjadi pegawai kesihatan di sekolah. Kami jugalah yang menimbang berat pelajar dan mengira BMI untuk setiap pelajar, menganalisis dan merekodkannya pada setiap bulan.

Dengan adanya sistem PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) pula, waktu tidur bukan lagi pukul 11 malam, tetapi pernah sampai pukul dua pagi saya menghadap komputer. Saya sentiasa tidur lewat untuk menyediakan dan menanda latihan dalam kapisiti yang begitu banyak setiap minggu sejak PBS dilaksanakan. Demam kami dibuatnya. Pernah pada satu hari seluruh badan saya sakit dan terpaksa mengambil "pain killer" supaya saya dapat turun bekerja hari berikutnya.

Saya tidak mampu menyiapkan kerja-kerja PBS seperti membina instrument sendiri, hantar untuk di-riso, menanda, menyemak, menyusun dan memasukkan data ke dalam sistem di mana melibatkan 110 orang pelajar bagi setiap 134 evidens (Matematik), 72 evidens (Sains) dan 36 evidens (PSK). Setiap evidens pula sekurang-kurangnya dua soalan.

Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan kesemua capaian evidens pelajar ke dalam sistem. (134 X 89 = 11926 data; 72 X 29 = 2088 data; 36 X 29 = 1044 data; Jumlah = 15058 data). Selepas dimasukkan dalam sistem, kami terpaksa menggeledah fail untuk memasukkan setiap helaian evidens untuk semua pelajar. Jadi bayangkan berapa banyak data dan masa harus diambil untuk menyiapkannya. Sistem sedia ada pula tidak mesra pengguna dan kerapkali menghadapi ‘internal error’, dikemas kini dan segala bagai yang menagguhkan kerja guru.

Bukan sahaja guru-guru merasai keperitan PBS, malahan pelajar apabila ditanya juga mengatakan, “Ruginya masuk tingkatan satu tahun ini (2012).” Mereka menunjukkan reaksi negatif apabila nampak sahaja kelibat guru. Malah ada juga yang meluahkan "Bosannya Cikgu, hari-hari buat PBS..." Setiap guru yang masuk selepas memberikan peneranga akan memberikan latihan sehingga ujian yang mereka hadapi dalam satu hari bertubi-tubi melebihi “input”. 

Di sekolah pula kami berhempas pulas menyiapkan kerja-kerja ko-kurikulum, mengisi data, terlibat dalam AJK kecil untuk pelbagai jenis program, menjalankan kelas tambahan dan lain-lain lagi, di rumah juga kerja terpaksa disambung sampai ke pagi.

Kami bukanlah robot. Robot pun boleh rosak kalau terlalu digunakan dengan kerap. Dengan pelbagai tugasan ini, bilakah masanya untuk kami membuat persediaan untuk masuk mengajar dan menjadi pendidik yang efektif?

Bila ditanya tentang PBS dan keluar di kaca televisyen, segala komentar yang diberikan tampak positif, tetapi untuk mengetahui hakikat sebenar, turun dan lihatlah sendiri keadaan guru-guru di sekolah yang makin tertekan dengan situasi ini.

Kami rasa benar-benar diperbodohkan dengan Dialog: Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang disiarkan pada 20 Februari 2013 jam 10 malam di TV1 kerana seluruh guru yang melaksanakan PBS di Malaysia tahu situasi yang sebenar adalah sebaliknya.

Saya terfikir-fikir mengapakah kerajaan mengambil sistem PBS yang telah dimansuhkan oleh banyak negara maju? Mengapa kerajaan tidak mengkaji dengan mendalam sistem ini? Semasa menghadiri kursus PBS ini, peserta dimaklumkan bahawa PBS ini telah dikaji selama 5 tahun sebelum perlaksanaannya 2 tahun lalu. Namun keadaannya tidak seperti telah dikaji selama 5 tahun... 

Di negara maju PBS dilaksanakan kerana bilangan pelajar dalam setiap kelas adalah sedikit, guru dibantu oleh “teacher assistant” tambahan pula silibus pelajaran juga sangat sedikit dibandingkan dengan Malaysia dan di setiap kelas ada fasiliti yang lengkap. Tambahan pula, waktu mengajar minima guru (22 waktu seminggu) yang telah ditetapkan sekarang benar-benar tidak relevan dengan perlaksanaan PBS yang memerlukan guru meluangkan masa yang banyak untuk pengurusan dan pentadbiran PBS ini.

Saya sebagai rakyat Malaysia sedih dengan pembaziran secara besar-besaran dalam perbelanjaan yang dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Sekejap mahu aplikasi sistem PPSMI, sekejap mahu mansuhkan PPSMI. Mungkin 10 tahun akan datang, ini jugalah yang akan berlaku pada sistem PBS... Dimansuhkan secara berperingkat seperti PPSMI.

Apabila pimpinan sudah bertukar, sistem pun akan berubah...

Kasihanilah kami. Di manakah janji kerajaan ingin mengkaji bebanan tugas guru-guru? Sepertinya sekarang kerja guru makin bertambah pula... Tidak sedikit pun berkurangan...

Bukankah Falsafah Pendidikan Negara menekankan “berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta dapat menyumbang terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara”. Kami, guru-guru benar-benar perit dengan apa yang kami terpaksa kami lalui hari ini.

Jangan sudah terhantuk nanti baru terngadah, cukuplah dengan rekod kita (guru) menjadi antara warga paling ramai mengisi ruangan wad jiwa, marilah kita sama-sama berdoa agar bebanan yang menghempap di dada kita akan berkurangan apabila berakhirnya PRU 13 ini.

Sampai bilakah kita harus membuat begitu banyak kerja perkeranian, kerja pemfailan, pengisian pelbagai jenis data, penandaan, pengisisan data dan penyusunan beratus latihan PBS, aktiviti ko-kurikulum, majlis dan aktiviti rasmi sekolah, kursus, mesyuarat, penandaan buku latihan, kelas tambahan dan bermacam bagai lagi yang begitu banyak sehingga tidak mampu disenaraikan satu-satu.

Kita dipaksa melakukan segalanya sedangkan kita bukanlah Aladdin dengan Lampu Ajaib. Kita hanya ada 24 jam sehari. Aladdin pun boleh lari bila tengok senarai tugas yang dicampakkan atas kepala kita. Kan? Hahaha...

Bersama-samalah kita agar pemimpin yang bakal mentadbir penggal seterusnya peka akan situasi guru-guru di Malaysia sekarang. Pada zaman ini, sepertinya kuantiti lebih penting daripada kualiti... Timbunan kerja yang banyak, sangat tidak membantu guru melaksanakan tugas sebagai pendidik dengan lebih efektif...


leave comments if you'd love to..x0x0

posted under | 0 Comments

Day 5 - The Last Day

Oh no... I mean, Oh Yeay! It's the last day! No more sitting and standing under the hot beaming sun~ but, it was the last day of the event... Sad~

Today, not much event happened... only relays final... The morning started with 200 m male under 13... We have a gold medallist nominee on the track today, Walter Zenga Gani... He's one of our top sprinter... and guess what? He broke the current record for both 100 m and 200 m! What a leg he have, huh? Congrates!!!

That's him on the right with his victory sleeveless hanging...
That's not just that... This year Keditians seems broke about four current records I think... 

Below is a 4x100 m relay team under 13... Suria has had put this team to the top! She manage to sprint over 4 team to get the gold medal! Wow!~~What an achievement.... It seems that this year athletes under 13 contributed more medals than the others...

4x100m athletes with Mr Solomon... That's her on the left... Suria, the top girl sprinter.
While the other relay teams on the track, coaches took this opportunity to give final advise to the other relay teams... Especially the boys...

Discussing the strategy and techniques...
Let me introduce you guys the teachers-slash-the coaches-slash-drivers, sometimes...

From Left: Miss Hasmiliyana, Miss Rheitta Umairah, and Miss Noor Suziantie...
In the middle, Mr Wan!
Sorry C. Amir! Bebudak takdok amek gambaq hang... huhuhu~~ Xpa... gambaq aku pun takdok...

Takde gambar muke, gambar belakang pun ok kan, Amir? eheheh~

As for the achievement, I heard that Keditians has broke 4 records!

100 m Lelaki 13TKB
200 m Lelaki 13TKB
Melontar Tukul Besi Terbuka Lelaki
Melontar Tukul Besi Terbuka Wanita


Congratulations Keditians for the outstanding achievements! 

Hope that next year will put us a step closer to victory!



leave comments if you'd love to..x0x0

posted under | 0 Comments

Day 4.

A morning fog kick-started the day... Yup! Three out of four days are fog-filled morning! Hahaha...

The fourth morning...
The first battle today was a 3km walking. We have a contender on the track today and his name is Donald!! Whoo0oo~~ Today, he was the first medal contributor! He won a silver medal for the team! Congratulation! Another silver medal added into the collection!!! Yeay!~~ and I believe we are still counting... Eheheh...

He's in the blue sleeveless... 
While waiting for the event ended, I caught this interesting snap... A lonesome orange spike... Where was the other one?? Hmmm... Kids??!! You cannot kidnap just a spike! Take the other half too!~~ Hahaha...

Lonesome orange spike...
Before I went to the long jump field event, I went to the back of the stadium to fetch something from my car and I snapped this... The last advise from the coach to all the relay teams... Well, all girls... Where are the boys??? Stretching? Let's hope so... Hmm... Kids...

Mr Amir advised what should and should not do while passing the baton... 
Today was the last day my kids representing school's team... No more long jump and triple jump after today, but that does not mean I did not support them after... So, the last jump... 

5th place did not seems to put a smile on his face...
At the stand, I tried to persuade them to try harder next year and promised to give full effort while training... He admitted himself that the kid whom got the first place was his rival back in the primary school... But, I said to him, that doesn't mean that he cannot beat him this year... And he still can't. It's ok kid... Train harder for next year. OK? and a snap... ehehe~

Trying to put his spirit back to where it were before... At the top!
He said that his third jump was could be a record breaker jump but unfortunately, foul jump... It's OK... God wants us to try harder and harder in the future... He knows what best for us... 

Gold medallists...
These two are my best jumper... Both contributed gold medal for the team. Yeay!!

The teachers, the coaches and sometimes drivers...
So, while waiting for the van arrived, some took the chance to train a little bit to prepare themselves for tomorrow's event... Relays. Congratulation to all relay teams because... They all made it to the final and 1 gold from female under 15!!! Go Kedit!! Nda patut gamal sigat nda laju... Right? hahaha...

Berlatih katernyerrr~~~
As for today's achievement... 1 silver and 1 gold... or may be another gold added because I don't know the status for high jump kids... a gold medallist nominee according to Mr Azmi... Ehehehe...

So far I think SMK DP Kedit is at 6th place... I think... May be the number will be changed tomorrow... Who knows, right? Let's us all pray for their success tomorrow....

Amiin~~

Chiao and Adiyos!


leave comments if you'd love to..x0x0

posted under | 0 Comments

Day 3.

The day started with a view of a very thick fog from the stand. The competition begins at 730 am to give way for the fog to disappear, I guess...

A very thick fog with few athletes taking the chance to jog and warming up...

 My kids were competing this morning. Long jump under 14... We have two representatives and hoping will contribute two medals and... We achieved one gold medal! Congratulations to Zul Haziq for the gold medal! I knew he can do it and he even exceeded my distance set for him! This morning, he jumped 5.26 m, 0.03 more than my target distance... I'm excited! A peck on my shoulder please~~ Ehehehe~

The victory jump...
While Boniface, may be this is not his year... He can't contribute medal for both triple jump and long jump compared to last year he contributed two bronze medals! This may due to lack of training... He was a little bit busy training for a futsal tournament... Well, may be next year...

His best jump... At least he manage to jump over 4 m... That's a relieve...
After that, a little rest at the stand before the next jump performed by two little girls under 18, Diana and Farina... I did not expect them to contribute medals but I was praying that they would! Both of them were very dedicated in training hence, they manage to jump way over their distance recorded in training! Solute! 

5th place with 3.75m jump!
She manage to perform well today and recorded about 3.2 m....

After that, I went back home to rest... The sun was beaming on the very top of my head. The fact that I have not breakfast yet until 1100 am really shocked me! I have a severe gastronomic problem but today my stomach did not show any problem, so far at least... Not until a few minutes after I was having my lunch... A few times trip to the toilet is my routine when it comes to my stomach... That's why I have my medications ready at all time where ever I go...

In the afternoon, another two of my kids was going to jump! Jacqualine and Ladang... Not much to say because most of the girls jump below 4m... Only three did so and thus the medallists... Jaqualine was on the 5th place... If it was not because of her butt and her hand, she might broke the record and won us a gold medal! It's okay... That's the way of God teaching us a lesson so that we did not forget... Next year, honey... Next year...

Jacqualine's last jump which she might broke the record... Tears~(T_T)
While waiting for her to finish the jump, we were goofing around a little bit to relief the tension and the heat! These are a few of my favourite... 

Severely dehydration... Hahaha!
Introducing... The coach, Me!
We were smiling along the beaming heat from the sun...
Current Place...  6th place... 
Hope that tomorrow the place will change...
Let's pray~~

Chioaw Fellas!

leave comments if you'd love to..x0x0

posted under | 0 Comments

Day 2.



Oh... It's the second day and yet it felt like a week!!

I'm taking multivitamins just to survive this mentally and physically tiring week...

OK... Let's get the party started. Well, the day started with no medal... Unfortunately my athletes cannot contributes any medal today but A+ for effort. Although some of them did not gave their fullest in the training, yet they did jump far more than I expected! Maybe the adrenaline kicks gave the spirit up... I guess...

Triple jump women was first... I have two athletes... Farina and Diana... They both had give their very best against others and fortunately they were qualified to the final... Although they did not win any medals but I am grateful that they were qualified into the final... You guys know I'm proud of you... Well, not everyone can triple jump , you know! Hahaha...

That's Farina... 7th place...
and she's Diana... 5th place...
Just next to the triple jump lane was long jump! 4 Keditians warriors on the field today. Two were at the triple jump and another two at the long jump. Another girl, Supi and Lenja... Supi was previous year silver medallist but this year she cannot contribute a medal because she got injured after her first jump...After a few seconds interrogation, she admitted that she did not have enough stretching... Some only never learned how much they coach have said... What a waste of talent... and medal! It's okay because I know she had done everything she could to win medal...

Supi... 7th place...
and Lenja... 8th place...

After that, another disapoinment... Saga said that he himself was not sure that he could contribute a medal but I believe he did his best... He actually rarely showed up during practises and here's the result! Hmmm...7th place...Well, no further comment on that...

His moment to shine...

At noon, mid-distance and relays took place... So far, Kedit is not at its best. I hope tomorrow the spirit will be mountain high to reclaim the overall third place yesterday... As for today, we dropped 3 places to 6th place, overall... Let's put that aside and chill... It was only the second day... There's three days left for us... That's enough time and a lot more categories... You know, as in movies heroes loses first, right? I hope same goes to us! Let's pray....

So, while waiting for the last event, 5000 m we take a little time to relax and bond with the athletes... I'll share only my favourites because I want to save my bandwidth here people!

Empat Dara Pingitan...
Giving his advise to the athlete, Joshua...
Juru "letih" except for the very front...

So far, that's just it!
Adiyos fellas!

leave comments if you'd love to..x0x0So

posted under | 0 Comments

Day 1.

The past one month, I was training these full-spirited athletes, long and triple jump. Today their hardwork will be put to the test. Either they strive or not is now depends on their will to win. I hope any tips and all the techniques will help them to win some medals for the school team! Gagai Kedit Gagai!! (means Kejar Kedit Kejar)  

On the first day, the mini stadium was filled with thick morning fog. Very cool view from the stand.

This is the 730 am view here! Cool, right?
I took this picture while on my way to my watch my long jump athletes, Lyphu and Bereda. Although, the training was great, but the feeling when I witnessed their performance on the field was way much better! They exceeded their distance during the training and obtained Kedit's very first gold! I love my job! The feeling when we watch our students' success is almost like the happiest moment in our job life... 

This is Bereda, and she was in the 4th place. Congrates!

and this is Lyphu, she is one of a gold medallist!  Kedit's first gold medal, to be exact! I was like grinning until the end of the game when she managed to jump 4.11 m on her third attempt. Way farther than in the practice... Congratulation!!!
On my way back to the stand, it was their turn fighting to collect more medals to the school... Unfortunately, not this year... Hopefully the two of you can train harder for next year's event guys! 
Happy faces...
At 2:oo pm, another one of my athletes was fighting for another medal. He was not in his very best shape to win gold medal but he managed to get bronze... (Itula... aku suruh berlatih ko dok sebok main sepak takraw bagai....) By the way, Congrates!!! Last year he was a silver medallist though... 
Oh wait! Bronze medallist for triple jump!

Yeay! Another medal! Today, my athletes contributed three medals for the school! There was once said, work hard and you will reap the reward... She was one of my very dedicated athletes... 
Silver medallist for triple jump!! Hehehe~ 
 While waiting for the day ends, snapped a few interesting pictures for some memories....

Umie... Our sprinter.
From left: Umie, Rheitta (Long Distance Coach) and Klinsman

On the right is a gold medallist for 100 m sprint! I heard that he might set a new record! \o/ Yeayy!!

Zul... Our sprinter and my long jump kid!
Anybody interested? Oh wait, I'm sorry... He's taken! Hehehe~ By the way, great pose, Amir!
Last brief on Day 1 as for a preparation for Day 2.

Thus far achievement...

Day 1


GOLD Medal
2

SILVER Medal
5

BRONZE Medal
1



Will be continued... 

leave comments if you'd love to..x0x0

posted under | 0 Comments
Newer Posts Older Posts Home

    Like My Blog? Tweet 'bout It!~~^^v

    There was an error in this gadget

    Follow Me on Twitter

    Ask Me Any Damn Thing

MusicMatters!

Search This Blog

My Honorables Guest

"step by step by ikeuchi aya......"

when my existence seems to disappear
i will look for the place where i can do the best i can
from now on, i'll deliberate slowly
i won't be impatient
i won't be greedy
i won't give up
because everyone takes things step by step...
get this widget here

Knocks On My Blog!


Loading...

The Dearest Readers


Recent Comments