LAHIRNYA SEORANG “AKU”

Selamat Tinggal 2010, Selamat Datang 2011...

Terlalu banyak yang telah dilalui sepanjang kita meniti usia hidup...

Entry kali ni ak nk bercerita sikit tentang susun alur kisah kehidupan seseorang - "AKU"


DENGAN NAMA ALLAH YANG PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI...

“Anak itu ibarat kain putih yang bersih suci. Ibu bapa yang akan mencorakkan bentangan itu. Jika putih yang dilakarkan, maka akan bersih, mulia dan bermaruahlah sifat hidup anak itu. Jika hitam yang dicalitkan, akan bernanahlah perjalanan kisah hidupnya”

Itulah kata-kata pujangga yang sering terngiang tatkala berbicara soal anak.

Aku senantiasa bertanya kepada diriku sendiri…

“Siapakah aku di dunia ini?”

“Sucikah aku?”

“Muliakah aku?”

Soalan demi soalan bermain di benak fikiranku. Kadang-kadang, ku pendam sendirian akan kesatikan itu. Dalam dingin malam, suara kecil hati berbisik…

“Kau anak suci!”

“Kau anak mulia!”

Kerana engkau telah diciptakan oleh Allah Yang Maha Menciptakan, dan merencanakan perjalanan yang terbaik untukmu…

Dari setitis air suci, benih kehidupan bertukar menjadi segumpal darah, membesar menjadi daging, temulang mulai tubuh halus tersusun sebelum menjadi seorang bayi suci. Tanggal 02 MEI 1988 dibening Subuh, suara azan berkumandang di ruang langit. Penantian 9 bulan 9 hari itu berakhir dengan tangisan keriangan setelah aku dilahirkan. Lahirlah aku sebagai sebaik-baik kejadian oleh-Nya bagi menyambung wasiat para Anbiya’.

Anak itu ialah “aku”, pasangan bahagia MAHIDI BIN HJ GOMBIS dan DARA BINTI UNUS menyambutku dengan tangisan keriangan, walaupun aku menangis kuat menerima hakikat yang aku bakal penerus kehidupan. “Aku” diberi nama MOHD MUSA BIN MAHIDI oleh pasangan itu. Sungguh indah nama putera KEEMPAT itu. Seperti nama para Anbiya’.

Perjalanan kehidupan aku bermula seperti kisah di kayangan. Bimbingan dan belaian yang diberikan bagai menatang minyak yang penuh. Tidak sedikit pun kurasakan berkurang sehingga aku bergelar anak dewasa… dari saat aku menangis, saat aku ketawa, saat aku mula meniarap, merangkak, bertatih, dan memanggil dirimu “ibu”… kau gigihkan semangat sehingga aku memulakan langkah pertamaku dan sehingga aku berlari… engkau telah menjadikan aku sempurna di matamu…ayah dan bonda ku…

Dahulu aku buta huruf, kau curahkan segala keringat yang ada untuk menghantar aku menuntut ilmu. Semakin aku meningkat usia, dari buta huruf aku kenal aksara… aku mula mengeja… dan aku mula boleh membaca, dan lantas mengira… ya, aku yang dulu tidak mampu berbuat apa, aku yang kini mampu membalas jasa…

Tiada ucapan yang mampu diukir selain rasa bersyukur dan terima kasih ke atas ALLAH SWT kerana Dia telah menjadikan aku sempurna akal dan sempurna fikiran. Aku bersyukur, walau jalan kehidupanku berliku, gagah itu perlu kata ayah dan bonda ku..

“HAWA DICIPTAKAN UNTUK ADAM”…

“Mungkinkah akan ada “HAWA” ku?

Perjalan hidup tidak seindah yang diharapkan… ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari… di saat aku perlukan bimbingan, kau ada di kiri dan kanan… di saat aku menitiskan air mata kesedihan, kau ada memberikan harapan… di saat aku senyum peroleh kejayaan, kau juga ada berpimpin tangan… indah saat itu, walau itu saat dukaku…

Benar sekali kata mereka, “Alam remaja itu bermula segala kisah suka dan duka”. Di sini juga aku memulakan lembaran baru kisah kehidupan. Di sini aku kenal manisnya punyai rakan sejiwa, girangnya saat jatuh cinta, pahitnya punyai rakan seperti nila, pedihnya saat mencari diri ini siapa dan sakitnya saat putus cinta… segala apa yang ada di sini penuh pancaroba..

Di sini juga aku kenal maksud, duri dalam daging, api dalam sekam, gunting dalam lipatan dan segala macam tikam menikam… namun itu menjadikan aku dewasa… menjadikan aku bijak menyusun rencana…

Kini aku sudah mulai dewasa… segala suka duka menjadi susun atur kisah lama… aku juga mulai sedar untuk melepaskan segala serpihan lama yang masih ada… aku dewasa bukan remaja… Pilihlah: Menjadi dewasa atau sekadar di takuk lama…

“Put a step in front and before you know it, you are running”

Sebelum bicara di kunci rapi, iniliah dia coretan hati...

“If You Wanna…”

If you wanna sing out…SING OUT

If you wanna be free… BE FREE

There’s a million things to be

You know that there are…

If you wanna live high… LIVE HIGH

If you wanna live low… LIVE LOW

There’s a million ways to go

You know that there are…

You can do what you want

The opportunity’s on

And if you find a new way

You can do it today

You can make it all true

And you can make it undo

You see…

You only need to know

If you wanna say yes… SAY YES

If you wanna say no… SAY NO

There’s a million ways to go

You know that there are

You know that there are

Sacredly from Mushy Mush


Sama-samalah kita berdoa agar 2011 menjanjikan yang terbaik buat kita semua.


nota bulu kaki: so, apa mcm check list azam 2010?smua dh tick?..klu blm, ada lg 3 hari untuk sempurnakan azam 2010 anda...^^

posted under |

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home

    Like My Blog? Tweet 'bout It!~~^^v

    Follow Me on Twitter

    Ask Me Any Damn Thing

get this widget here

Knocks On My Blog!


The Dearest Readers


Recent Comments